KONYA’DA NAMAZ
ÂDETİ
Ali IŞIK
Namaz; Hintçeden (Sanskritçe) Farsçaya
oradan da Türkçeye geçmiş bir kelimedir. Hintçe “namaste” (iki elin ayalarını
birleştirerek verilen Hint selamı) kelimesi ateşe tapan İranlılarca “namas” (ateş
önünde eğilme); İslamiyet sonrası ise “nemâz” (salat, temenna) anlamlarıyla kullanılmaya
başlanmış, Farsçayı resmî dil hâline getiren Türkiye Selçuklularınca da bu
kelime “salat/namaz, dua” anlamlarıyla Türkçeye mal edilmiştir. Namaz kelimesi
ilerleyen zaman içerisinde Konya’da farklı bir anlam daha kazanmıştır. “Üç
aylar” olarak anılan hicri takvimin recep, şaban ve ramazan ayları, Müslümanların,
namaz ve oruç ibadetlerini bu aylarda daha da fazlalaştırmaları sebebiyle zaman
içerisinde “namaz ayları” olarak anılmaya başlamış; bir zaman sonra da
–özellikle Konyalı kadınlar arasında- recep, şaban ve ramazan ayları “namaz”
kelimesiyle ifade edilir olmuştur. Bu itibarla üç ayları iki ay öncesinden
takip etmeye başlayan Konyalı kadınlar bu süreci: “Cemaziyelevvel,
cemaziyelahir, ilk namaz (recep), orta namaz (şaban), son namaz (ramazan)”
olarak dillendirmişlerdir. Sonraları namaz kelimesine “son” sıfatını
yakıştıramadıklarından olsa gerek bu terkibi kullanmayıp, üç ayların
sonuncusunu özgün adıyla anagelmişlerdir.
Konya’da Şivlilik’le iç içe geçen
namaz, zamanı ve yöresiyle sınırlı âdetlerdendir. Bu âdetler üç ayların/namazın
başlamasıyla icra edilmeye başlansa da hazırlıkları cemaziyelevvel ayından
itibaren başlar. Eski Konya’da namaza bir aydan fazla bir zaman olmasına
rağmen, akşamları uzaktan uzağa duyulmaya başlayan çocukların trampet ve kaval
sesleri namazın ilk habercileridir. Bu işaretle birlikte hem çarşı pazarda hem
de evlerde hazırlıklar başlar. Trampet, kaval, fener, mum ve şivliliklerin
yanında ramazan çeşitleri çarşıda yavaş yavaş yerini almaya başlar. Evdeki
hazırlıkların başında da yufka yapımı gelir. Bu dönemde Konyalı kadınlar güzel
bir dayanışma örneği sergileyerek, hem namazda “bişi” saracakları hem de
ramazanda tüketecekleri yufkaları yapmaya başlarlar.
Regaip Gecesi’nin gündüzünde Konya evlerini
bir bişi telâşıdır alır. Akşamdan veya sabah erkenden üretme maya ile
yoğrulan hamurlardan ufak bezeler tutulur, mangal başı ocak yahut maltızların
üzerine, kulplu kuşane veya saplı kara tavalar yerleştirilir, içerilerindeki
şırlan (şırlağan/susam) yağı cızırdamaya başlayınca yaklaşık on beş santim
çapında açılan mayalı hamurlar birer birer kızgın yağa bırakılır. Kabarıp
kızaran bişiler alınarak önceden ıslatılmış yufkaların içerisine dört köşe,
mektup zarfı misali, sarılır. Böylece hazırlanan bişiler kaplara istiflenerek
en yakın komşudan başlayarak uzakta oturan hısım akrabaya kadar, kapı kapı,
genç kızlar veya gelinler marifetiyle dağıtılır. Diğer yandan eski Konya’da bu
günde pekmezli un helvası da hazırlanarak bişinin içinde yerini alırdı.
Bişinin makbul olanı recep ayının ilk perşembesinde,
yani Regaip Kandili gündüzünde dağıtılanıdır. Konyalı kadınların bu
hassasiyetinden bir de Konya atasözü doğmuştur:
“Namaz geçtikten sonra şırlan yağını
başına dök/çal.”
Konyalılar, bu atasözünü zamanında
yapılmayan geciktirilmiş işler için hâlâ kullanmaktadır.
Namaz, Konyalılar nazarında üçüncü bir
dinî bayram gibidir. Üç aylara/namaza özel bir önem veren Konyalılar, tıpkı
bayram ziyaretleri gibi namaz ziyaretleri yaparlar. Çoluk çocuğunu alıp gerek
ebeveynlerini gerekse akrabadan büyüklerini ziyaret eden Konyalılar: “Namazın
mübarek olsun” temennisiyle büyüklerinin namazlarını tebrik ederler. Eski
Konya’da, büyük-küçük bütün Konyalılar arasındaki namaz tebrikleşmeleri
neredeyse bütün ilk namaz (recep) boyunca devam ederdi.
KAYNAKÇA:
[BAŞTAK], Naci Fikret (1936), “-Konya
Şehrine Mahsus Eski Âdetlerden- Namaz ve Şivlilik”, Konya, S. 1 (Eylül),
s. 51-54.
ATAMAN, Mustafa (1960), “Şivlilik”, TFA,
c. VI, sy. 127 (Şubat), s. 2089-2090.
MİM. A. (1960), “Namaz-Şivlilik”, Yeni
Meram, (1 Ocak), s. 2.
SAKAOĞLU, Saim (2000a), “Şivlilik Geliyor”,
Çaybaşı Yazıları, Konya, s. 83-85.
(2000b), “Şivlilik”, Çaybaşı Yazıları,
Konya, s. 86-89.
IŞIK, Ali (2000), “Konya’da Namaz ve
Şivlilik Âdetleri”, Yeni İpek Yolu Konya Kitabı III, s. 18-22.
ÇAĞBAYIR, Yaşar (2007), Ötüken Türkçe
Sözlük, İstanbul, c. IV, s. 3486.
http://www.nisanyansozluk.com/?k=namaz,
28.04.2013/11.30; http://tr.wikipedia.org/wiki/Namaz, 28.04.2013/11.55.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder